Knižní recenze: Katherine Arden | Medvěd a Slavík

Vraťme se zpět do dětských let, kdy film Mrazík byl považován za technicky nejzdatnější pohádku a nás tento snímek lákal na tajemství širé Rusy. Prostřednictvím knihy Medvěd a slavík od autorky Katherine Arden se vydáme do kouzelného světa mystických bytostí narážející na nový pořádek, který je utlačuje. A jak jinak, než do zimní krajiny ruské stepi, kde i ty nejbohatší rodiny v zimě trpí hladem. Koukněme se společně zpět do minulosti, za našimi přáteli z dětských let, za vodníkem, rusalkou a hlavně již zmíněným Mrazíkem.

Obsah knihy

Hlavní hrdinkou této pozoruhodné knihy je Vasja a její velká rodina. Vasju neoznačuji za hrdinku jen tak, jedná se totiž o mladou silnou nebojácnou slečnu, o které je více než potřebné říci, že pluje proti proudu. Celá její rodina bydlí v pustině, i když Vasjina matka je spřízněna s knížecí rodinou. Mají se dobře, Vasjina sestra myslí na vdavky a bratr se dá k mnichům. Další dva bratři doma vypomáhají a snaží se, stejně jako jejich otec, aby si Vasja našla manžela. Pravdou však zůstává, že si na sebe vzali velmi nelehký úkol. Vasja je totiž jiná, vidí věci, které jsou pro ostatní pouhými pohádkami. Tento svět skřítků a lesních bytostí je však ten jediný, který dokáže zachránit vesnici a celý svět před hrozicím zánikem. Dokáže se Vasja spojit s Mrazíkem a ukončit tyranii jeho bratra?

Přečti si také Knižní recenze: George R. R. Martin | Tajemný rytíř (komiks)

O autorce

Katherine Arden, narozená v Austinu, ve státě Texas, strávila první ročník střední školy ve francouzském Rennes. Poté co byla přijata na Middlebury College ve Vermontu, odložila zápis o rok, aby mohla žít a studovat v Moskvě. Na Middlebury se specializovala na francouzskou a ruskou literaturu. Po získání bakalářského titulu se přestěhovala na havajský ostrov Maui, kde vykonávala různé práce – od psaní grantových žádostí a dělání palačinek po práci soukromé průvodkyně. Po roce na ostrově se přestěhovala do francouzského Brianconu, kde devět měsíců působila jako pomocná učitelka. Poté se vrátila na Maui, kde strávila skoro rok, než se znovu vydala na cesty. Momentálně žije ve Vermontu, ale jeden nikdy neví… Více o autorce >>

Rozbor knihy

Rozhodně nečekejte, že se jedná o pohádkový příběh, který Vás vtáhne mezi kouzelné tvory. Opak je pravdou, kdy kniha je přímým popisem tvrdé reality a poté není divu, že Vasja utíká do světa kouzel a lidových pohádek. Tento svět však není pouhým únikem, ale skutečností, která je jedinou překážkou před koncem světa takového, jak jej známe. V knize je běžným jevem, že neposlušnost u dětí se fyzicky trestá, ženin úděl je u plotny s dětmi po boku svého manžela. Vasja se tomuto životu nebrání, ale také k ní vůbec nesedí a nakonec zjistí a prosadí si, že hodlá vyrazit a poznat celičký svět. Láska k cestování je zde hodně patrná v průběhu celé knihy. Autorčina záliba se zde v textu opravdu neztratí.

Závěrem

Knihu bych doporučila všem, kteří mají rádi staré báje a pověsti se Slovanskou tématikou. V příběhu nechybí feministické prvky, které jsou silně spjaty s postavou hlavní hrdinky a její netypickou povahou této doby. Někdo by jí označil za rebelku, někdo za dívku, která předběhla svou dobu a já bych ji označila za novátorku, která se rozhodla jít vlastní cestou. Po dlouhé době příběh, který mě dostal natolik, že jsem byla ochotna obětovat celou noc a dočíst jej dokonce na jeden zátah.