Knižní recenze: Dina Rubina | Syndrom loutky

Když poprvé dostanete do ruky knihu od Diny Rubiny Syndrom loutky, tak nevíte, zda se nebude děj točit kolem genetických nemocí a bolesti života s nimi spojenými. Ale po chvíli čtení zjistíte, že je všechno vlastně jinak, hlavním motivem jsou prostě loutky a nejen ty dřevěné, ale hlavně ty z masa a kostí. Natolik se podíváte na tajemství loutkářského řemesla, že si po chvilce budete zoufat, proč jen nemám doma loutku, které bych mohla vdechnout život. Ano, až tak moc vás kniha pohltí a i když jen na pár chvil, i tak z vás udělá mistra loutkáře.

Syndrom loutky je kniha v sobě skrývající velmi silný příběh s komplikovanými osobnostmi, které autorka dokázala popsat do nejintimnějšího detailu, díky čemuž máte pocit, že se jedná o vaše dlouholeté přátelé.

Obsah knihy

Příběh pojednává o vztahu velmi křehkého páru, nad kterým bdí jejich anděl strážný, pan židovský doktor. Příběh nás zavede hned do několika měst, jako je Jeruzalém, Praha a Lvov. Autorka Vás osobním popisem dokáže natolik vtáhnout do děje, že začnete všem postavám fandit a modlit se, aby byly ochráněny před vším zlem na tomto světě. Příběh vypráví o loutkáři, Petruškovi, a jeho krásné rudovlasé ženě, která bojuje se svými problémy v psychiatrické léčebně. V rámci příběhu se průběžně dozvídáme o pohnutém dětství obou manželů a jejich vzájemnému propojení již od raných let. Autorka vás až do konce knihy nechá přemýšlet nad tím, kdo je tady vlastně tyran a kdo oběť. Jak tenká hranice může mezi těmito rolemi být?

Přečti si také Knižní recenze: Luke Rhinehart | Invaze

O autorce

Dina Rubina je Izraelská spisovatelka ruského původu. Narodila se roku 1953 v Taškentu, přestěhovala se do Moskvy a nakonec od 90. let začala žít v Izraeli. Jedná se o velmi plodnou rusky píšící autorku. Její knihy se těší velké oblibě, získala za ně i spoustu literárních cen. Celkem osm jejich románů bylo zfilmováno, včetně Syndromu loutky. Více o autorce >>>

Rozbor knihy

Autorka v příběhu otevírá hned několik tabuizovaných témat, která dokáží vyvolat opravdu bouřlivé diskuze. Otevírá téma sňatků mezi příbuznými, zneužívání vlastní dcery, psychická onemocnění, nezdravě závislé vztahy mezi partnery, ale i historické pohromy a jejich dopady na obyčejné lidské životy. Člověka až překvapí, jak sic hutný obsah se velmi příjemně a lehce čte.

Narazíte na velmi bravurně vydařený styl vyprávěný zainteresovanými hlavními postavami, které se tváří, že psaní je pro ně cizí, ale jejich kvalita vypovídá o něčem jiném. Text není krásný, ale spíše emočně bolestný v každé nové větě. Budete se ptát sami sebe, jestli je příběh opravdu smyšlenou tragédií či byl inspirován až neuvěřitelnou skutečností. Jestli se ptáte, zda příběh končí šťastně či smutně, je možné jen říct, že prostě končí a přebrat si jej už budete muset sami.

Závěr

Kniha je rozhodně určena pro široké publikum. Vřele bych ji však doporučila všem, kteří v textech nehledají jen povrchní zábavu a odpočinek, ale zdroj nových témat k zamyšlení. Za mě jedna z nejemocionálnějších knih poslední doby, která se mi dostala do rukou, příběh v nich totiž ožívá jako samotná loutka v mistrových rukou.